AKTUALNOŚCI Drukuj

Indywidualizacja nauczania

Indywidualizacja nauczania
03 sierpnia 2012

Aktualności

2012-08-03

Koniec roku szkolnego 2011/2012 to również koniec realizacji projektu systemowego pt. „Indywidualizacja nauczania szansą dla dzieci" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Projekt realizowany jest w ramach Priorytetu IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji i w regionach, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.

Do projektu przystąpiły szkoły podstawowe z terenu Gminy i Miasta Raszków z następujących miejscowości: Raszków, Radłów, Janków Zaleśny, Bieganin, Ligota, Koryta.

Celem projektu było wyrównanie szans edukacyjnych poprzez indywidualizację procesu kształcenia dzieci z klas I - III we wszystkich szkołach z terenu gminy poprzez:

  • zapewnienie każdemu dziecku realizującemu I etap edukacyjny oferty edukacyjno-wychowawczo-profilaktycznej, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami i możliwościami edukacyjnymi i  rozwojowymi.

  • zwiększenie stopnia i zakresu wykorzystania aktywizujących metod nauczania,

  • stworzenie odpowiednich warunków indywidualnej pracy nauczyciela z uczniem poprzez doposażenie szkół w materiały dydaktyczne.

Przystąpienie szkół do projektu przyczyniło się do rozwoju kluczowych umiejętności uczniów, rozwoju indywidualnych zainteresowań i zdolności uczniów, zdiagnozowania i ukierunkowania uczniów zdolnych, wyrównania braków edukacyjnych u uczniów mających trudności w nauce, wzrostu samooceny uczniów i rozbudzaniu ich aspiracji.

W ramach projektu we wszystkich szkołach prowadzono bezpłatne zajęcia pozalekcyjne dla uczniów klas I - III łącznie w wymiarze:

  • zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w  tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji - 480 godzin,

  • zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy - 525 godzin,

  • zajęcia z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej dla uczniów z wadami postawy - 330 godzin,

  • zajęcia dla uczniów z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - 150 godzin,

  • zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej - 60 godzin,

  • zajęcia rozwijające zainteresowania matematyczno-przyrodnicze - 120 godzin,

  • zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych polonistycznie - 60 godzin,

  • zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych matematycznie - 30 godzin,

  • zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych w zakresie nauk przyrodniczych - 30 godzin,

  • zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych w zakresie języka angielskiego - 30 godzin,

  • zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych muzycznie - 30 godzin,

  • zajęcia dla uczniów uzdolnionych sportowo - 30 godzin,

  • zajęcia dla uczniów uzdolnionych plastycznie - 30 godzin.

Łącznie przeprowadzono 1.905 godzin zajęć.

Różnorodność prowadzonych form zajęć sprawiła, że każda grupa uczniów czy uzdolnionych, czy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nie została wykluczona.

Zakupiono również bardzo ciekawe pomoce dydaktyczne i sprzęt multimedialny o łącznej wartości 132.968,80 złotych, który wzbogacił bazę szkół i  pozwolił w atrakcyjny sposób prowadzić zajęcia.

Projekt przyczynił się do podniesienia jakości pracy szkół i wpłynie na poprawę wyników nauczania.

Powrót