Aktualności
Od 1 stycznia 2013 roku sprawy związane z obowiązkiem meldunkowym będzie można załatwić podczas jednej wizyty w urzędzie. Ułatwienia te przewiduje zmiana ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. W praktyce oznacza to, że nie będzie konieczne wymeldowanie się w jednym urzędzie, aby zameldować się w drugim. Wszystkie te czynności będzie można wykonać w tym urzędzie, w którym będzie się załatwić kwestie meldunkowe. Poza tym, przy zameldowaniu nie będzie obowiązku podawania informacji o wykształceniu, czy obowiązku wojskowym, ani przedkładania książeczki wojskowej.
Dłuższy będzie także termin na zgłoszenie meldunku. Z aktualnych 4 dni, termin zostanie wydłużony do 30 dni. Zgodnie z oczekiwaniami obywateli będzie można dopełnić formalności meldunkowych w urzędzie przez ustanowionego pełnomocnika. Będzie on mógł m.in. zameldować, jak i wymeldować z miejsca stałego pobytu oraz z miejsca pobytu czasowego, trwającego ponad 3 miesiące.
Wydłużono także okres wyjazdów zagranicznych podlegajacych zgłoszeniu w ewidencji ludności z 3 do 6 miesięcy.
Ponadto od 1 stycznia 2013 roku zniknął obowiązek zameldowania obywateli polskich oraz obywateli UE na pobyt czasowy, nie przekraczający trzech miesięcy. Zniknie obowiązek weryfikowania wypełniania meldunku przez mieszkańców lub pracowników. Nie będzie także obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów.
Ułatwienia w kwestiach meldunkowych przewiduje ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw. Od 1 stycznia 2013 r. zniesione zostaną niektóre zapisy dotyczące obowiązku meldunkowego. Zniesione zostaną również sankcje karne m.in. dla obywateli polskich czy obywateli UE, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego.
Zgodnie z ustawą obowiązek meldunkowy zostanie zniesiony z początkiem stycznia 2016 roku.