AKTUALNOŚCI Drukuj

Szkoła zorientowana na potrzeby każdego ucznia

Szkoła zorientowana na potrzeby każdego ucznia
04 października 2013

Aktualności

2013-10-04

Rok szkolny 2012/2013 był w szkołach podstawowych z terenu naszej gminy okresem realizacji projektu systemowego pt. „Szkoła zorientowana na potrzeby każdego ucznia" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Do projektu przystąpiły szkoły podstawowe z terenu Gminy i Miasta Raszków z następujących miejscowości: Raszków, Radłów, Janków Zaleśny, Bieganin, Ligota, Koryta.

Celem projektu było wyrównanie szans edukacyjnych poprzez indywidualizację procesu kształcenia dzieci z klas I- III we wszystkich szkołach z terenu gminy poprzez:

  • zapewnienie każdemu dziecku realizującemu I etap edukacyjny oferty edukacyjno-wychowawczo-profilaktycznej, zgodniej z jego indywidualnymi potrzebami i możliwościami edukacyjnymi oraz rozwojowymi.

  • zwiększenie stopnia i zakresu wykorzystania aktywizujących metod nauczania,

  • stworzenie odpowiednich warunków indywidualnej pracy nauczyciela z uczniem poprzez doposażenie szkół w materiały dydaktyczne.

Przystąpienie szkół do projektu przyczyniło się do rozwoju kluczowych umiejętności uczniów, rozwoju indywidualnych zainteresowań i zdolności uczniów, zdiagnozowania i ukierunkowania uczniów zdolnych, wyrównania braków edukacyjnych u uczniów mających trudności w nauce, wzrostu samooceny uczniów i rozbudzaniu ich aspiracji.

W ramach projektu we wszystkich szkołach prowadzono bezpłatne zajęcia pozalekcyjne dla uczniów klas I- III łącznie w wymiarze:

  • zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji - 510 godzin,

  • zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy - 510 godzin,

  • zajęcia z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej dla uczniów z wadami postawy - 450 godzin,

  • zajęcia dla uczniów z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - 90 godzin,

  • zajęcia dla uczniów z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematyczno-przyrodniczych - 90 godzin,

  • zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej - 30 godzin,

  • zajęcia rozwijające zainteresowania matematyczno-przyrodnicze - 90 godzin,

  • zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych polonistycznie - 60 godzin,

  • zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych matematycznie - 60 godzin,

  • zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych w zakresie nauk przyrodniczych - 60 godzin,

  • zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych w zakresie języka angielskiego - 60 godzin,

  • zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych muzycznie - 150 godzin,

  • zajęcia dla uczniów uzdolnionych sportowo - 60 godzin,

  • zajęcia dla uczniów uzdolnionych plastycznie - 180 godzin,

  • zajęcia dla uczniów uzdolnionych ortograficznie - 30 godzin,

  • zajęcia dla uczniów uzdolnionych tanecznie - 30 godzin,

  • zajęcia dla uczniów uzdolnionych – koło teatralne - 60 godzin.

- dsc_0050.jpg

 

- dsc_0055.jpg

Łącznie przeprowadzono ponad 2,5 tysięcy godzin zajęć.

Szeroka gama prowadzonych zajęć ukierunkowana była na stworzenie jak najbardziej optymalnej oferty zarówno dla uczniów uzdolnionych jak i dla tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Ogromnym urozmaiceniem i wzbogaceniem zajęć były zakupione do projektu pomoce dydaktyczne i sprzęt multimedialny o łącznej wartości 81.781,19 zł.

Warto nadmienić, iż w roku szkolnym 2011/2012 gmina realizowała podobny projekt pt. „Indywidualizacja nauczania szansą dla dzieci”, na który otrzymała dofinansowanie w kwocie blisko 250 tys. zł.

Projekt był realizowany w ramach Priorytetu IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji i w regionach, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.

Powrót