Aktualności
Kontrole prowadzone przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych u płatników składek będą bardziej nacelowane na nieprawidłowości. ZUS będzie je prowadził w oparciu o przeprowadzoną analizę ryzyka.
Rocznie Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeprowadza w granicach 70-80 tys. kontroli u płatników składek. W Wielkopolsce w 2016 r. takich kontroli ZUS przeprowadził ponad 8200.
Nowe przepisy dotyczące prowadzonej przez ZUS kontroli płatników składek weszły w życie 1 stycznia 2017 r., a wprowadziła je Ustawa o poprawie otoczenia prawnego przedsiębiorców i nowela Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Ideą wprowadzenia nowych regulacji jest kierowanie kontroli prowadzonych przez ZUS, urzędy skarbowe, PIP, Sanepid, czy Inspekcję Handlową do podmiotów gospodarczych, w których istnieje największe ryzyko wystąpienia nieprawidłowości.
Stąd prowadzone od nowego roku kontrole poprzedzone są dokładną analizą ryzyka, którą w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych prowadzi się w oparciu o szczegółowe dane z Kompleksowego Systemu Informatycznego - wyjaśnia Mirosław Drjański - dyrektor II Oddziału ZUS w Poznaniu.
Dokładnie weryfikowane jest dotychczasowe wywiązywanie się z obowiązków składkowych przez przedsiębiorców. Analizowana jest historia przedkładanych w Zakładzie dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych.
Istotne kryterium, które jest brane pod uwagę przy wyznaczaniu do kontroli płatników składek, stanowi zagrożenie przedawnienia się należnych składek, a także wypłaty nieproporcjonalnie wysokich świadczeń z ubezpieczeń społecznych w stosunku do płaconych na te ubezpieczenia składek - precyzuje Dobrochna Bubnowska - dyrektor I Oddziału ZUS w Poznaniu.
Oznacza to, że w pierwszej kolejności, 1,5 tys. kontrolerów ZUS, odwiedzi tych przedsiębiorców, u których ryzyko nieprawidłowości i naruszenia prawa jest największe. Dotyczy to w szczególności firm zgłaszających do ubezpieczeń społecznych ponad 20 osób.
Marlena Nowicka
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w Wielkopolsce